Kjøpsvilkår
Abonnement
Swedish Match tilbyr et abonnement på tobakksvarer der du kan få dem sendt hjem til deg. Du velger hva og hvor mye du vil abonnere på, og hvor ofte du vil ha produktene levert. Abonnement har ingen bindingstid.
Du har til enhver tid rett til å pause eller si opp abonnementet. Dette må gjøres minst sju dager før neste levering. Du kan sette abonnementet på pause eller si det opp via Mine sider eller ved å kontakte Swedish Matchs kundeservice på customerservice@swedishmatch.com eller på telefonnr. 800 800 89. Swedish Match har til enhver tid rett til å si opp et abonnement med en oppsigelsesfrist på 30 dager. Swedish Match forbeholder seg videre retten til å si opp en avtale med umiddelbar virkning uten forhåndsvarsel dersom en abonnent etter vår vurdering bryter vilkårene.
Ved endring i offentlige avgifter har Swedish Match rett til å justere prisen frem til dagen før varene sendes til kunden.
Aldersgrense
Personer under 18 år har ikke tillatelse til å legge inn bestillinger på nettstedet. For å legge inn en bestilling, må du dokumentere hvor gammel du er – uansett om du kjøper tobakksprodukter eller andre produkter. Vi verifiserer alderen via bankID på mobil i kassen. Vi gjør dette fordi tobakk er et regulert produkt som kun er beregnet på voksne personer (18 år eller eldre). Personer under 18 år har heller ikke tillatelse til å kjøpe produkter.
Handlinger som Swedish Match anser som lovbrudd, for eksempel bestilling i en annen persons navn, vil bli politianmeldt. Ved mistanke om uregelmessigheter eller misbruk av bestillingsfunksjonen forbeholder Swedish Match seg retten til å nekte et kjøp til enhver tid.
Mer informasjon om BankID på mobil finner du på nettsidene til banken din og BankID: https://www.bankid.no/privat/
Angrerett og retur
Når du som forbruker kjøper varer på nettet, har du som hovedregel alltid 14 dagers angrerett etter angrerettloven (LOV-2014-06-20-27). Dette innebærer at du – innen 14 dager etter at du har mottatt varen – må gi Swedish Match melding om at du benytter deg av angreretten. Du må deretter returnere varene uten unødvendig opphold og senest 14 dager etter at du sendte meldingen.
Angreretten gjelder fra den dagen du mottok varene, og forutsetter at varene returneres til Swedish Match i vesentlig uendret tilstand. Dette betyr at du ikke kan bruke varen, fjerne etiketter eller bryte andre forseglinger enn det som er nødvendig for å undersøke varen (fastsette produktets art, egenskaper eller funksjon). Hvis du skal utøve angreretten, må du returnere produktet til Swedish Match i originalemballasje.
Når du utøver angreretten, må du benytte den vedlagte returetiketten (hvis du har mistet den, kan du kontakte kundeservice, og vi vil sende deg en ny). Swedish Match erstatter ikke påløpte kostnader til returfrakt som skyldes at du ikke har benyttet returetiketten. Du tar selv på deg risikoen for varene du returnerer. Swedish Match anbefaler derfor at du pakker varene på en slik måte at de ikke risikerer å bli skadet under transport. For å kunne returnere varene må du også kunne bevise at du har kjøpt dem på nettstedet, for eksempel gjennom ordrebekreftelsen/kvitteringen som Swedish Match sendte til e postadressen du oppga i forbindelse med bestillingen. Når vi mottar returen din og påbegynner tilbakebetalingen, sender vi en e post med bekreftelse.
Hvis du returnerer en ubrukt vare med intakte etiketter og originalemballasje innen angrefristen, refunderer Swedish Match beløpet du har betalt, så snart som mulig og senest innen 14 dager fra datoen da Swedish Match mottok varen. Swedish Match bruker samme betalingsmåte ved refusjon som du brukte under bestillingen. Hvis kvaliteten på varen har blitt påvirket som følge av at du har brukt den mer enn det som var nødvendig for å undersøke dens egenskaper eller funksjoner, vil det bli trukket et beløp fra refusjonen som tilsvarer varens verditap.
Bestilling og kjøpsavtale
Når du fullfører en bestilling, godtar du disse vilkårene. Kjøpsavtalen inngås først når bestillingen bekreftes av Swedish Match gjennom en e post til adressen du oppga da du la inn bestillingen. Vær oppmerksom på at du må være 18 år for å inngå avtale med Swedish Match, og at avtalen kun kan inngås med forbrukere med leveringsadresse i Norge.
Betaling
Betaling på nettstedet skjer via Swedish Matchs samarbeidspartner Klarna Bank AB (publ) (556737–0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) («Klarna»). Gjennom Klarna tilbys du betalingsalternativene kortbetaling, Vipps, faktura, delbetaling samt direktebetaling via banken. Swedish Match krever ikke ekstragebyr for noen av betalingsalternativene. Det kan hende at Klarna krever gebyr for betalingsalternativene – noe de i så fall opplyser om i forbindelse med kjøpet.
For kortbetalinger aksepteres følgende kredittkort: Mastercard, Visa og American Express.
Når du betaler med faktura eller delbetaling, må du oppgi visse opplysninger om deg selv som Klarna bruker til å identifisere deg. Disse opplysningene kan variere avhengig av kjøpssituasjon og kunde. Ved å oppgi opplysningene i kassen godtar du også Klarnas vilkår.
Når du velger faktura eller delbetaling, gjennomfører Klarna en kredittsjekk. Denne påvirker ikke kredittverdigheten din og er ikke synlig for andre som gjennomfører en kredittsjekk, for eksempel banker. Når du har blitt identifisert, vil Klarna vise hvilke alternativer som er tilgjengelige. Ved fakturabetaling gjelder 14 dagers betalingsfrist. Mer informasjon og fullstendige vilkår for faktura og delbetaling via Klarna finner du her.
Force majeure
Swedish Match er ikke forpliktet til å oppfylle kjøpsavtalen eller abonnementet hvis oppfyllelsen blir vanskeliggjort som følge av en hendelse utenfor Swedish Matchs rimelige kontroll (f.eks. lovendringer, myndighetstiltak, streik, blokade, sabotasje, krig, terrorisme, brann, oversvømmelse, naturkatastrofe eller andre ekstraordinære hendelser). Slike omstendigheter fritar Swedish Match fra plikten til å betale skadeerstatning. Dersom omstendigheten har vart lenger enn to måneder, har både du og Swedish Match rett til å heve kjøpet med umiddelbar virkning.
Generelt
Swedish Match Norge AS, org.nr. 984 720 211 («Swedish Match»), driver nettstedet www.swedishmatch.se («nettstedet»). Via nettstedet kan du kjøpe varer fra Swedish Match. Disse generelle kjøpsvilkårene («vilkårene») gjelder for alle varebestillinger du som forbruker legger inn på nettstedet. Når du fullfører bestillingen, samtykker du i vilkårene og forplikter deg til å overholde dem. Swedish Match forbeholder seg retten til når som helst å gjøre endringer i vilkårene. Alle endringer publiseres på nettstedet og tre i kraft fra det øyeblikket du aksepterer vilkårene gjennom en ny bestilling, eller eventuelt ti dager etter at Swedish Match har informert deg om endringene (for eksempel ved abonnement). Bestemmelsene i for eksempel angrerettloven (LOV-2014-06-20-27) og forbrukerkjøpsloven (LOV-2002-06-21-34) gjelder for alle kjøp foretatt av forbrukere via nettstedet.
Levering
Swedish Match tilbyr følgende fraktalternativer:
Pakke: for større forsendelser som sendes til nærmeste utleveringssted. Når pakken er tilgjengelig for henting, sendes en sms med hentekode til mobiltelefonnummeret som du oppga på bestillingstidspunktet. Når du henter forsendelsen, må du fremvise et gyldig ID-dokument.
Hjemlevering: Hvis du ønsker å få pakken levert på døren av Postnord, kan du velge denne leveringsmåten til en kostnad av 60 SEK. Når du får pakkemelding via telefon, kan du velge dag og klokkeslett for levering.
Instabox: Levering til en av Instabox’ smarte pakkebokser. Du velger ønsket boks med forventet leveringstid i kassen. Etter at du har fullført kjøpet: I sms-en med pakkemelding finner du PIN-kode (via BankID) til boksen samt informasjon om leveringsboks og leveringstid. Du vil motta en ny sms når pakken er tilgjengelig for henting.
Helthjem Hentepakke: Rask levering til utleveringsstedet nærmest mottakeren eller annet valgt utleveringssted. 80% kan hente pakken på dag 1 eller 2. Du mottar SMS eller E-post når pakken er klar for henting på utleveringsstedet og mottakeren må då oppgi ID og en firesifret hentekode.
Hentemuligheter i hele utleveringsstedets åpningstid og en del av utleveringsstedene har også søndagsåpent. Mottakeren kan returnere pakkene på alle utleveringsstedene. Pakkene må då merkes med egen returetikett.
Helthjem Ekspress: Rask hjemlevering om morgenen, enten til dør eller postkasse. 55 % av mottakerne kan få pakken levert før frokost, dag 1. Du mottar E-post med planlagt leveringsdato ved ankomst på distribusjonsterminal (kan skrus av) og SMS ved overlevering.
Pakkene som ikke kan leveres helt hjem, f. eks pga. Adressekvalitet eller manglende adressedekning, leveres automatisk ut via pakkehentested til gjeldende priser.
SmartKargo (WiderøeSmart): Rask levering helt hjem sendt med fly. Du mottar SMS når pakken ankommer nærmeste flyplass og er klar til utkjøring. Link til sporing finner du på SMS. Hvis du ikke er hjemme ved levering, legger vi om mulig pakken utenfor døren eller i postkasse. De fleste pakker blir levert dagen etter bestilling. Ikke levering lørdag og søndag.
Vær oppmerksom på at Swedish Match kun leverer til adresser i Norge, og at du kan kjøpe maksimalt 10 stykk per bestilling og dag.
Leveringstid
Normal leveringstid er fra én til tre arbeidsdager fra vi har bekreftet bestillingen via e post. Generelt vil leveringstiden for bestillinger registrert før kl. 14.00 en arbeidsdag regnes fra samme arbeidsdag. Hvis bestillingen er registrert etter kl. 14.00 en arbeidsdag, regnes leveringstiden i stedet fra neste arbeidsdag. For bestillinger registrert på helligdager regnes leveringstiden fra første arbeidsdag etter helligdag. Samtidig med at bestillingen din sendes fra Swedish Match, sendes det en e post til den oppgitte e postadressen. Hvis du ikke mottar bestillingen etter tre arbeidsdager, kan du kontakte kundeservice på customerservice@swedishmatch.com eller på telefon 800 800 89, så hjelper vi deg. Hvis Swedish Match av en eller annen grunn ikke har kunnet levere bestillingen og har sendt en melding om dette, har du muligheten til å heve kjøpet ved å kontakte kundeservice (jf. overfor). Ved forsinket levering eller hevet kjøp begrenses erstatningen til betalinger som allerede er fortatt.
Uavhentede pakker/forsendelser
Pakker overlatt til leveringstjenester returneres til Swedish Match hvis de ikke hentes innen 14 dager etter at du har fått pakkemeldingen. Hvis dette skjer, belastes du et gebyr på 299 kroner for Swedish Matchs kostnader til administrasjon, frakt, returfrakt og håndtering. At pakken ikke blir hentet, anses normalt ikke som en utøvelse av angreretten.
Omtaler
Når du sender inn produktomtaler på nettstedet, gir du Swedish Match rett til å publisere disse på nettstedet samt i andre kanaler og medier. Swedish Match forbeholder seg også retten til å ikke publisere og/eller å fjerne innsendte omtaler.
Oppsigelse eller endring av abonnement
Du som forbruker har til enhver tid rett til å pause eller si opp abonnementet på produkter fra nettstedet. Dette må gjøres minst sju dager før neste levering. Du kan sette abonnementet på pause eller avbryte det via Mine sider eller ved å kontakte Swedish Matchs kundeservice på telefonnr. 800 800 89 eller via e post til customerservice@swedishmatch.com.
Swedish Match har til enhver tid rett til å si opp et abonnement med en oppsigelsestid på 30 dager. Swedish Match forbeholder seg videre retten til å si opp en avtale med umiddelbar virkning uten forhåndsvarsel dersom en abonnent etter vår vurdering bryter vilkårene.
Personopplysninger
Swedish Match behandler personopplysningene i samsvar med Swedish Matchs informasjon om personopplysninger.
Pris- og produktinformasjon på nettstedet
Swedish Match forsøker å sikre at informasjonen på nettstedet er korrekt til enhver tid, men tar forbehold om utsolgte varer samt eventuelle bilde- og skrivefeil på nettstedet – for eksempel feil i produktbeskrivelse, pris og lagerstatus. Swedish Match forbeholder seg videre retten til når som helst å korrigere slike feil og endre eller oppdatere informasjonen. All bildeinformasjon bør anses som illustrasjoner, og det garanteres ikke at den gjengir varens eksakte utseende eller art.
Priser og gebyrer
Alle priser som oppgis på nettstedet, er i norske kroner inkludert mva. (merverdiavgift). Prisene inkluderer fri frakt og fri retur innenfor Norge. Det kan påløpe spesialgebyr for fakturaordning, delbetaling og uavhentede pakker. Den totale kostnaden for bestillingen beregnes automatisk basert på valgene dine og vises før du fullfører bestillingen. Eventuelle ukorrekte priser kan bli korrigert når Swedish Match sender en bestillingsbekreftelse til e postadressen. Ved endring i offentlige avgifter har Swedish Match rett til å justere prisen frem til dagen før varene sendes til kunden.
Reklamasjon og retur
Hvis varen avviker fra avtalen eller på annen måte ikke samsvarer med beskrivelsen som Swedish Match har gitt, kan du som forbruker klage til Swedish Match. I dette tilfellet er du velkommen til å kontakte Swedish Matchs kundeservice på customerservice@swedishmatch.com eller på telefonnr. 800 800 89. Kundeservice kommer til å sende en returetikett til adressen din. Reklamasjonsretten gjelder bare produksjonsfeil (og ikke feil som for eksempel er oppstått etter varens normale holdbarhetstid eller på grunn av normal slitasje). Melding om feil må sendes til Swedish Match innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen – og ikke senere enn to år etter at du mottok varen. Swedish Match anbefaler derfor at du sjekker varene nøye umiddelbart etter mottak. Du tar selv på deg risikoen for varene du returnerer. Swedish Match anbefaler derfor at du pakker varene på en slik måte at de ikke risikerer å bli skadet under transport. Om mulig bør varen returneres ubrukt i uskadet originalemballasje (f.eks. bør du ikke skrive eller klistre tape eller frimerker på originalemballasjen).
For at vi skal kunne håndtere transportskader på raskest mulig måte, ber vi deg ta vare på produktets emballasje slik at den kan kontrolleres. For å kunne returnere varene må du også kunne bevise at du har kjøpt dem på nettstedet, for eksempel gjennom ordrebekreftelsen/kvitteringen som Swedish Match sendte til e postadressen du oppga i forbindelse med bestillingen. Når vi mottar returvaren, sendes en bekreftelse via e post. Avhengig av skadens omfang foretas for eksempel omlevering, avhjelp eller prisavslag. I siste instans kan forbrukeren heve kjøpet. Ved godkjent heving erstatter Swedish Match kostnadene du har hatt for varene, unntatt eventuelle kostnader til returfrakt som skyldes at du ikke har brukt returetiketten. Ved krav om annen erstatning utover kostnaden for varene er Swedish Match ansvarlig etter forbrukerkjøpsloven.
Retur av rabatterte varer
For kjøp som kvalifiserer til gaver eller ekstra rabatt, anses verdien av gaven eller den ekstra rabatten som en generell rabatt på hele beløpet på kjøpstidspunktet. Hvis en del av kjøpet blir byttet og/eller returnert, blir de returnerte varene verdsatt til kjøpesummen minus deres relative andel av den generelle rabatten. Ved bytte vil det ikke foretas noen omregning av det opprinnelige grunnlaget for gaven eller rabatten.
Kampanjer eller tilbud på slike gaver eller ytterligere rabatt er bare tilgjengelig for nye kjøp gjennom nettstedet og har ikke tilbakevirkende kraft. Gave eller rabatt kan ikke overføres til et annet kjøp og kan ikke tilgoderegnes ved bytte mot annen vare.
Annet
Hvis du har spørsmål om disse vilkårene eller prosedyrer for angrerett, reklamasjoner, transportskader osv., kan du kontakte Swedish Matchs kundeservice på customerservice@swedishmatch.com eller telefon 800 800 89. Når du kontakter oss, vil du bli bedt om å oppgi bestillingsnummeret fra bestillingsbekreftelsen.
Selv om noen av disse kjøpsvilkårene skulle vurderes å være i strid med gjeldende lov eller anses som ugyldige av en domstol eller relevant reguleringsmyndighet, vil bestillingen likevel være gyldig/bindende. De øvrige kjøpsvilkårene skal også anses som gyldige.
Partene skal bestrebe seg på å løse eventuelle tvister i minnelighet. Hvis dette ikke lykkes, kan kjøperen kontakte Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller på www.forbrukerradet.no. Det er også mulig å kontakte forliksrådet på ditt sted via følgende lenke: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/kontakt-namsmann-og-forliksrad/
Du kan også bruke EU-kommisjonens klageportal hvis du ønsker å sende inn en klage. Dette er spesielt relevant hvis du er en forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen sendes inn her: http://ec.europa.eu/odr
Kjøpet reguleres av norsk rett, og eventuelle tvister som ikke lar seg løse, behandles av de ordinære domstolene. Hvis det skulle oppstå en tvist som gjør at Swedish Match ønsker å føre en sak mot forbrukeren, må dette gjøres på forbrukerens bosted. Forbrukeren kan imidlertid reise sak mot Swedish Match enten der Swedish Match holder til (i Oslo), eller der vedkommende selv er bosatt (jf. tvisteloven § 4-5 (7)).
Endringer i denne informasjonen
Vilkår sist oppdatert: 2022-04-11 (versjon 1.0)